Przypalenia – Efekt Diesla

Przypalenia – Efekt Diesla powstaje w miejscach gdzie:

  1. łączą się strugi płynącego tworzywa,
  2. tworzywo dopływa najpóźniej podczas wypełniania gniazda formującego,
  3. materiał wypełniania żebra,

mogą pojawić się ciemne lub czarne przypalenia na wyprasce (efekt Diesla) (Rysunek 1).

Przypalenia - Efekt Diesla
Rysunek 1: Przypalenia (efekt Diesla) na częściach wtryskiwanych.

Miejsca gdzie pojawiło się przypalenie mogą być także niedolane lub pojawić się może zmatowienie.

Na formie wtryskowej powstaje w tych obszarach ciemny nalot, często trudny do usunięcia bez wspomagania się środkami czyszczącymi.

Efekt Diesla pogarsza jakość wtryskiwanej części i w wyniku powstawania agresywnych produktów rozkładu polimeru, może doprowadzić do uszkodzenia powierzchni formy wtryskowej.
Spotkałem się z przypadkiem, gdzie w/w wada doprowadziła do „wypłukania” na wstawce formującej żebra (Rysunek 2).

uszkodzenie formy w wyniku efektu Diesla
Rysunek 2: Wada na części wtryskiwanej spowodowana „wypłukaniem” na powierzchni formy z powodu efektu Diesla.

Powodem powstawania tej wady jest utrudniona ewakuacja powietrza z formy wtryskowej przez płynący stop tworzywa i w związku z tym wzrost ciśnienia i temperatury (nawet do 1000°C) doprowadzający do przypalenia (Rysunek 3).

Przypalenia
Rysunek 3: Przykłady przypaleń.

Możliwe przyczyny i środki zaradcze, żeby przeciwdziałać temu negatywnemu zjawisku to:

  1. zanieczyszczone odpowietrzenia formy wtryskowej lub ich brak:
    • wyczyścić odpowietrzenia (w przypadku odpowietrzania przez luzy na wypychaczach lub specjalne wstawki odpowietrzające wymagane będzie rozłożenie formy wtryskowej),
    • wykonać kanały odpowietrzające,
  2. za duża siła zwarcia formy wtryskowej:
    • zmniejszyć siłę zamykania,
  3. za duża prędkość wtrysku lub brak profilowania wtrysku (wolno – szybko – wolno):
    • zmniejszyć prędkość wtryskiwania w końcowej fazie wypełnienia gniazda formującego,
    • ustawić profil wtrysku wolno – szybko – wolno,
  4. przełączenie na docisk następuje zbyt późno:
    • przyspieszyć punkt przełączenia na docisk (przełączenie na docisk powinno nastąpić po wypełnieniu gniazda formy w 95-98%).

Zapoznaj się również z opisem takich wad jak: linia łączenia, rozwarstwienia wyprasek, niedolew oraz ślady po wypychaczach.

1 komentarz do “Przypalenia – Efekt Diesla

  1. Pingback: Niedolew - Ascons . Poradnik Ustawiacza Wtryskarek

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *